El trànsit privat es comporta com els gasos, que, segons estableix la llei de Boyle-Mariotte, tendeixen a omplir tot el volum que se’ls ofereix. Malgrat que, en un primer moment, l’ampliació d’una via pugui servir per descongestionar-la, ben aviat constitueix un incentiu per a l’ús del cotxe. Com un peix que es mossega la cua, l’ampliació acaba incrementant el trànsit i provocant més congestions. Això és el que va passar amb la construcció de les Rondes de Barcelona, que havien de servir per descongestionar l’Eixample; si bé és cert que, durant els primers dos o tres anys, el trànsit va disminuir al centre de la ciutat, no ho és menys que ben aviat es van tornar a produir embussos, tant a les dues Rondes com al mateix Eixample. Ampliar infraestructures perquè hi ha massa trànsit és com beure per oblidar l’alcoholisme. Les barcelonines i els barcelonins haurien de començar a fer-se seva la màxima «en bus o embús».
Foto: Andy Singer